Sněhová koule – recenze Ako-investovat.sk .

Kniha Sněhová koule, která vyšla na Slovensku začátkem tohoto roku, je zatím nejpodrobnějším a nejrozsáhlejším dílem o životě a kariéře Warrena Buffetta. Autorkou je Alice Schroeder, která předtím pracovala jako výkonná ředitelka banky Morgan Stanley.

Autorka byla prvním člověkem, který měl při psaní knihy neomezený přístup k Buffetovým dokumentům, jeho rodině a také k němu samotnému. Během pěti let rozhovorů a rešerší se jí podařilo sestavit velmi působivou mozaiku, která nám ukazuje nejen to, jaký byl Buffett v byznysu, ale poprvé nás nechá nahlédnout do miliardářova soukromí.

V 62 kapitolách na téměř 1 000 stránkách nás kniha postupně seznamuje s Buffettovou rodinou, jeho dětstvím, ukazuje nám, jak Warren vydělal první dolary roznášením novin a provází ho na jeho investorské kariéře. Je psána relativně lehkým způsobem, takže jí porozumí široké publikum. Samozřejmě obsahuje i základní pilíře Buffettové investorské filozofie, které jsou zde náležitě vysvětlené. Celkově je ale kniha spíše životopisem a namísto hluboké analýzy jednotlivých obchodů se soustřeďuje hlavně na vztahy mezi Buffetton a jeho obchodními partnery, vyjednávání o ceně a otázky následného řízení podniku.

Ukazuje také, že žádný člověk není dokonalý, a tak i Warren Buffett měl své chyby. Ty dělal hlavně ve vztahu ke svojí rodině, když ji během své strmě stoupající kariéry nevěnoval dostatek času. Rodinné i mnohé jiné pro něho ne velmi podstatné nebo zajímavé záležitosti vždy delegoval na svou ženu Susie.

Také se tu ukazuje, jak se postupně měnilo vnímání Warrena běžnými lidmi. Z neznámého investičního manažera se po nákupu malého podniku na výrobu zavlažovacích systémů v roce 1958 a následné snaze o jeho reorganizaci ho však lidé začali vnímat jako korporátního nájezdníka, který netouží po ničem jiném, jen po zisku. To jeho kariéru radikálně změnilo. Od té doby se snažil svou pověst změnit a cíleně budovat. To se mu i postupem času podařilo, když si své jméno nejprve oprášil v odborných kruzích a začátkem devadesátých let se stal známou osobností v celých spojených státech i u běžných lidí. Ačkoliv jeho reputace mírně utrpěla kvůli tomu, že nenastoupil do technologických akcií v období bubliny, po jejím prasknutí se mu dostalo celosvětového uznání.

Právě jeho reputace čestného a moudrého investora mu zabezpečila přístup k mnohým výhodným obchodům. Jak se ukázalo i v období krize v roce 2008, příchod Buffetta mezi akcionáře nebo do představenstva společnosti často sám o sobě znamenal, že se cena akcií zvýšila. Reputace byla tedy prvním z pilířů úspěchu. Druhým byl jeho model byznysu. Potom, jak koupil Berkshire Hathaway, stále více se angažoval v sektoru pojišťovnictví. Za vypsání pojištění každoročně dostával pojistné v obrovských sumách v hotovosti, kterou mohl investovat. Právě tento nevyčerpatelný zdroj likvidity mu umožnil stát se nejbohatším mužem na světě.

Při čtení knihy čtenář ale možná zjistí, že má s Buffettem až překvapivě mnoho společného.

Ačkoliv byl Buffett v některých věcech komplikovaný, v jiných je velmi jednoduchý. Stejně jako každý z nás zažíval radosti a musel se vyrovnávat s neúspěchy, řešil dilemata či jak velmi riskovat, musel se rozhodovat mezi vícerými možnostmi. To, jak se ke svým rozhodnutím postavil, dnes určuje to, kým je. Kniha Sněhová koule nám proto může pomoct poučit se stejně z úspěchů, jako z chyb, které Buffett ve svém životu udělal.

Jméno:
E-mail
(nebude zveřejněný):